Не, няма да говорим за онзи катарзис на душата, пътуване към себепознанието.
Ще говорим за най-елементарното, за най-профанното, а именно – за самото купуване и консумиране на храна.
Защо ли… ами защото, ако някои (особено в криза) се замислят за другите, помагат им (примерно с храна), отдават се повече на духовната свобода и емпатията, то при други май храната си е бизнес, а кризата – Мека за икономическо извисяване, собственото.
Не, че е нещо лошо или незаконно. В никакъв случай, но дали е редно и кога да се увеличават цените на хранителните и нехранителните продукти… преценете сами.
Оказа се, че, особено в период на криза, не малка част от големите вериги хранителни магазини увеличиха цените на продуктите си:
И в несигурен период, когато отвсякъде ни превземат новини за корона вируса, за слабата ни имунна система, излизаме от зимен период, което ще рече, че до момента сме получавали по-малко слънце, консумирали сме по-малко пресни плодове и зеленчуци, добре е да снабдим организма си именно с витамини, минерали, аминокиселини, фибри, които ще си снабдим най-балансирано от пресните храни. И ако слънцето виждаме само от терасата, то храната никога не ни е била ограничавана, но само ако имаме финансите, за да я получим. И тъкмо тръгваме смело с потребителската кошница към пресните продукти, когато от щанда „любезно“ ти се усмихва етикетът с цената. Цената на кг или по-скоро цената на кризата. За някои цената на кризата се оказа смъртта, за други загубата на работа, но за много голяма част от населението кризата беше прикрита, но осезаема…в цената на храната. Е, можехме ли да не плащаме тази касова бележка? Сигурно, но едва ли?!
Леко се отклоняваме с поглед към държавата. Дали с правилните икономически мерки или не, но правителството се опита да подпомогне бизнесите по време на кризата с мярката 60/40. Договори се с банките и Фонд на фондовете да се отпускат малки безлихвени кредити, еднократни помощи за хора, които са загубили работа поради настъпилата ситуация с COVID-19, кредити за микро предприятия и т.н. на обща стойност 4.5 млрд. лева.
Към цялата статия – https://www.economic.bg/
ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ С ПУБЛИЧЕН РЕСУРС ЗА СПРАВЯНЕ С ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ COVID-19
Към цялата справка – https://static.economic.bg
Прелюдията с икономическите стъпки, предприети от страната ни, не е случайна. Ако държавата, обществото, отделните организации се мобилизираха и обединиха, за да се смекчат травмите от социално-икономическата криза, то като че ли един сектор остана в маргиналност – този на хранителните вериги. Макар на първа линия, макар от първа важност, каквито са продуктите, които предлагат, те запазиха дистанция от общия устрем да се опазим и спасим заедно.
Защо и кой има интерес от тази икономическа дистанция, която се усети от страна на магазините? Няма много чудене по тези въпроси – като частни субекти те са в правото си да генерират печалби за своето оцеляване и растеж. И ако въпросът „кой?“ е реторичен в случая, то на въпроса „защо?, защо сега?“ е важно да си отговорим.
Най-голямото разходно перо е храната, която отнема средно 30% от семейния бюджет. В условия на намаляване на доходите тежестта на разходите за храна нараства, при това осезаемо, ако е съпроводено с ръст на цените на стоки от първа необходимост. Това води до ограничаване на потреблението на домакинствата и до увеличаване риска от бедност и социално изключване.
Ето защо е хубаво да разгледаме тези 30% дълбочинно и разберем повече какво можем да си купим с тях от магазините. За нашето „гмуркане“ в морето от цени и вкусове ще са ни необходими факти и статистика.
ПОТРЕБИТЕЛСКАТА КОШНИЦА
Нека виртуално напълним нашата потребителска кошница.
За да сме коректни, е важно да отбележим следните изводи, които КНСБ са отчели като причина за поскъпването на изброените стоки:
Плодове – в групата през последните два месеци се отчита последователно нарастване. Причината за нарастването е сезонният фактор, но този ускорен тренд не излиза извън обичайните параметри;
Зеленчуци – тенденциите са разнопосочни и се обуславят също от сезонния характер на продуктите. През май цените на джинжифила и на чесъна се задържат на същите нива от април, когато достигнаха рекордно високи стойности без достатъчно обоснована аргументация за това нарастване;
Други хранителни стоки – наблюдават леки колебания нагоре без достатъчно обоснована аргументация за това;
Нехранителни стоки – през месец май трендът се задържа на месечна база, но в сравнение с периода преди кризата нарастването е рекордно.
*Изследването не е представително и подборът на наблюдаваните търговски обекти на областно ниво е на случаен принцип. Подробности за методологията и пълното изследване можете да прочетете тук.
Да, коректно е да отбележим, че лимоните и джинджифилът не са от първа необходимост. Друг е въпросът дали в период, когато имаме невидим враг в лицето на COVID-19, е добре да снабдим организма си с полезни съставки, които да ни събудят от зимната летаргия. И ако брифингът на националния оперативен щаб сутрин свърши чудесна работа вместо силно кафе, което можехме да си спестим от кошницата с продукти, то подсилването ни идва от сезонните хранителни продукти, които освен полезни вещества, да ни донесат и настроение в иначе неприятната социална изолация, в която всички бяхме, а и все още сме. A намаляване на бюджета ни в комбинация с увеличаване на някои от стоките придаде леко горчив привкус на трапезата.
И да не забравяме, че цената на нехранителните продукти, които бяха акцент за превенция срещу заразяване и разпространяване на пандемията, каквито са антибактериалните гелове и дезинфектанти от различен тип скочи драстично. Затова продължаваме да си задаваме въпроса – защо, защо сега?
ЗАЩО СЕГА
Не сме ли всички застрашени, не следва ли да намалим личните облаги и насочим усилие да преминем през общата заплаха с минимални щети? И като казваме всички – това означава и средностатистическия данъкоплатец. Този, който не си пуска „болничен“, за да се „лекува“ на някой екзотичен остров. Този, който често остава анонимен в правенето на добри дела към други, защото е незнаен и безименен, защото е част от общата маса, който не вдига рейтинга на предаванията, за да го излъчват. Този, който няма хиляди последователи в социалните мрежи, но има хиляди добри постъпки към обществото. Този, който няма да попадне в категориите за подпомагане от държавата, но ще продължи да плаща 100% от задълженията си към нея. Този, който няма да получи дарения от различните кампании на хранителните вериги, но ще продължи да пазарува, за да оцелее. Този, който ако се случи нещо лошо в обществото – е набелязан като виновник, но ако се случи нещо добро в обществото – той не е споменат.
И ако това е, защото голямото цяло не би могло да бъде упоменато поименно, с което няма как да не се съгласим, защо тогава и държавата, и частните субекти не помогнат на тази голяма група хора, на гръбнака на обществото, на стожера на ценности и процеси?! Защото точно така излиза сметката ни накрая…богатите даряват на бедните, което е чудесно, но кой помисли за средната класа, кой помогна на обикновения човек, този безименния данъкоплатец. Нима той не се чуди от къде и как да си плати тока от време на време, нима той не се нуждае от средства за предпазване от епидемията, нима той не се нуждае от витамин C, който да си снабди от лимоните (поскъпналите лимони с 46.2 %)? Нима той не е притеснен и не търси справяне с положението, макар и без да получава подкрепа от държавата или от частните субекти? И защо, защо точно сега трябва да се извиват ръцете на този, нека наречем условно доброволец?!
Нашето пазаруване обаче не спира до тук. Важно е да проследим този период март-май и през ракурса на търговските вериги. Трябва да отбележим, че някаква част от хранителните магазини , особено големите, даряваха средства или храна за нуждаещи се. И това е похвално! Добре, но кой е най-нуждаещ се?! Нима нуждаещи не са само социално слабите, но и средностатистическият доброволец?! Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика дават отговор на този въпрос и доброволецът изпада от класиранията.
РЕАКЦИИТЕ НА ГОЛЕМИТЕ ХРАНИТЕЛНИ ВЕРИГИ
А ето какво откриваме в сайтовете на някои от магазините, които често посещаваме, за да се снабдим с най-нужното за трапезата ни:
Търговска верига „Т Маркет“:
„50 крайно нуждаещи се пловдивчани от рискови групи ще получават всеки ден до края на извънредното положение на 13 май топъл обяд. Социалната услуга е резултат от доброто сътрудничество на Община Пловдив и компанията „Максима България“, собственик на веригата магазини Т Маркет, които са в основата на благотворителната инициатива.“
Към пълната статия >> Т Маркет
Търговска верига „Фантастико“:
„Във връзка с тревожните данни за разпространението на COVID-19 в страната, търговска верига „Фантастико“ подкрепя УМБАЛ „Александровска“ в мерките за обезпечаване на лечебното заведение с достатъчно на брой дихателни апарати и друга медицинска апаратура. Един от първите ангажименти на търговската верига е да направи дарение от 200 000 лв. за закупуването на дихателни апарати за УМБАЛ „Александровска“. Решението за финансовата подкрепа е взето веднага, след като става ясно, че се търси възможност за закупуване на животоспасяващата апаратура в условията на пандемия от COVID-19 и недостиг на подобна апаратура в стотици болници по целия свят. От търговска верига „Фантастико“ заявяват категорично, че финансовата подкрепа се прави с цел повече пациенти да получат адекватно лечение, както и да бъдат предпазени българските лекари от нуждата да вземат тежки решения в бъдеще, подобни на тези в Италия.“
Към пълната статия >> Фантастико
Търговски вериги „Kaufland България” и “Lidl България”:
„Kаufland България и Лидл България даряват 300 000 лева за закупуването на 8 дихателни апарата, които ще бъдат предоставени безвъзмездно на Министерството на здравеопазването. Двете компании, които са част от германската група Schwarz, обединяват усилия в ситуация на извънредно положение и в желанието си да дадат своя принос в борбата с разпространението на коронавируса у нас и грижата за здравето на българските граждани. Стойността на 8-те респиратора възлиза на 290 880 лв. Останалата част от сумата ще бъде дарена по сметката на Министерството на здравеопазването, в която се набират средства с цел подпомагане на лечебните заведения, в които се приемат пациенти с коронавирус.“
Към пълната статия >> Kaufland България и Lidl България
Търговска верига „Billa България”:
„BILLA България ще дари 100 000 лв. за борба с коронавируса в страната в рамките на благотворителната кампания „Заедно срещу коронавируса“, инициирана от Българския червен кръст. Акцията събира средства, с които да подкрепи усилията на Националния оперативен щаб за справяне с епидемиологичната ситуация, породена от разпространението на COVID-19. “
Към пълната статия – Billa България
Търговска верига „Kaufland България”:
„Kaufland България ще дари 10 000 лева на Българска хранителна банка (БХБ). Със средствата компанията ще подпомогне дейността на първата и единствена организация у нас, която в съответствие с всички стандарти за безопасност на храните събира и складира хранителни продукти с кратък срок на годност и ги разпределя до хора в нужда с помощта на мрежа от партньорски организации.“
Към пълната статия >> Kaufland България
Сега вече напълнили количката си с разнородните гледни точки и платили съвестно сметката си на касата, можем да излезем от виртуалния ни магазин и да се насочим към… трапезата ни… която може и да е по-скромна, но ако ѝ придадем домашен уют, тя става обединяващото звено за семейството, пристан за душите ни, на който да успокоим нервната система, забавим ритъма на ума и се насладим на това, което е най-важно – хората до нас!
Яж, моли се и плащай или Неволята на един средностатистически доброволец по време на пазаруване.
Тази статия е част от блога на Fairchart.bg – платформа с полезна информация, класации и рейтинг от потребители на големите фирми и брандове в България. За всеки глас в класация правим дарение от 8 стотинки за активна инициатива на избрана от нас организация в нужда.
Харесай си класация и гласувай с кауза още днес:
Последвай ни и във Facebook страницата ни, във Volontime страницата ни или в LinkedIn страницата ни, ще ти бъдем благодарни!
Ако тази информация ти беше полезна, запиши се и за нашия имейл бюлетин, където всеки месец споделяме всичко ново, полезно и интересно от нас:
Много сложна ситуация, породи неочаквани действия от управляващи, от бизнес, от търговци и дори от лекари. Просто нашето поколение не се е сблъсквало с подобно нещо! Кое за лошо, кое за добро – факт е!