От 1 март 2021 г. влизат в сила нови изисквания на Европейски съюз, с които се въвежда нов етикет за енергийна ефективност. Според вътрешните прогнози на Европейската комисията общите икономии на енергия от новите етикети до 2030 г. ще възлизат на 38 TWh на година, което се равнява на годишното потребление на електроенергия на Унгария, съобщиха от Черноморския изследователски енергиен център.
Новите етикети ще имат и QR код, с чиято помощ потребителите ще могат да получават допълнителна (нетърговска) информация. Известно е, че енергийните етикети показват каква е консумацията на енергия на уредите по скала от А до G. Най-висока е енергийната ефективност на уредите от клас А (зелен), а най-ниска – на уредите от клас G (червен). Понастоящем, след като по-голяма част от уредите от даден вид достигнат клас А, към скалата могат да бъдат добавени още три класа: A+, A++ и A+++. Поради повишената енергийна ефективност на много продукти все повече уреди достигат класове A+, A++ и A+++. Това обърква потребителите, поради което от 2021 г. нататък постепенно ще се прекрати използването на тези класове за следните продуктови групи – хладилници, съдомиялни машини, перални машини, телевизори и лампи. Новата скала ще се състои само от класове от А до G (без A+, A++ и A+++). Задължително става етикетирането за енергийна ефективност и на нов продукт – хладилни уреди с функция за директна продажба (известни и като „търговски хладилници“), използвани в магазини и автомати за продажба.
Тези нови етикети ще станат задължителни и ще се появят физически в европейските магазини и в интернет от 1 март 2021 г., когато ще тръгне и специална информационна кампания в целия ЕС. Нов елемент в тях е кодът QR, с помощта на който потребителите ще могат да получават допълнителна (нетърговска) информация, като сканират кода с телефона си. Тези данни ще се въвеждат от производителите в базата данни на ЕС EPREL, която ще бъде достъпна за европейски граждани до няколко месеца. Частният сектор и различни неправителствени организации също са в процес на предлагане на приложения, които допълнително ще подпомагат избора при покупка (например като помагат да се изчислят разходите за връщане и да се сравняват различни продукти). В зависимост от продукта енергийните етикети ще показват не само консумацията на електроенергия, но и друга информация – както свързана, така и несвързана с енергията (например за използваната по време на прането вода, капацитета за съхранение, излъчвания шум и др.). За целта ще се използват интуитивни пиктограми за сравнение на продуктите, което ще улесни информирания избор при закупуване на домакински уреди.
Защо отново се преминава към единен етикет със скала „от А до G“? От въвеждането му през 1995 г. до сега енергийният етикет се доказа като успешно начинание: 85% от европейските потребители го използват при правене на покупки. Той също така беше двигател за иновативно развитие на промишлеността и конкуренцията, като на пазара бяха пускани нови продукти, които постепенно подобряваха енергийния си клас. За да бъдат улеснени потребителите при разбирането и сравняването на продуктите, ЕС реши в бъдеще да има енергийни етикети маркирани само „от А до G“. През 2017 г. ЕС прие преработена система за енергийно етикетиране, състояща се от:
- връщане към добре познатата и ефикасно действаща скала „от А до G“ за енергоефективни продукти, включително процес на преобразуване на скалите на съществуващите етикети;
- цифрова база данни за новите енергоефективни продукти, така че всички нови продукти, пускани на пазара на ЕС, да се регистрират в действаща база данни с мрежов достъп, даваща възможност за по-голяма прозрачност и по-лесен надзор на пазара от страна на националните органи. Това ще подобри разбирането и съгласуваността, като по този начин потребителите ще бъдат улеснени да идентифицират правилно най-ефективните продукти.
Как ще изглеждат новите етикети?
Важно за потребителите!
В преходния период (ноември 2020 г. – февруари 2021 г.) преди официалното въвеждане на новия етикет много от засегнатите групи електроуреди ще съдържат в опаковката си и двата етикета. Въпреки различията в посочената в тях информация, важно е потребителите да знаят, че енергийните характеристики на закупения от тях продукт по никакъв начин не се променят. След 1 март 2021 г. търговците ще разполагат с 14 работни дни да заменят съществуващите енергийни етикети с новите върху всички продукти, за които се прилагат новите изисквания, в магазините за електроуреди и онлайн магазините.
От 1 септември 2021 г. новото етикетиране ще обхване и светлинните източници. За останалите продуктови категории все още няма дефинирани срокове, но се очаква това да се осъществи поетапно в следващите няколко години.
Освен подобрен дизайн, новият етикет ще съдържа преобразувана и единна за всички продукти енергийната скала с класове А-G, вместо досегашните означения от А+++ до F. Запазва се настоящото цветово обозначаване от тъмно зелено (най-ефективни) до червено (най-малко ефективни). За потребителите е важно лесно да разчитат информацията от етикета, тъй като разликата дори между два класа (например C и E по новата скала) за комбинирана пералня със сушилня, например, може да спести около 600 лв. от разходите за електроенергия на домакинството за 10 години.
Сред промените е добавеният QR код в горния десен ъгъл на етикета, отвеждащ към единна за ЕС продуктова база данни (EPREL), която ще предоставя допълнителна информация за характеристиките на продукта. Енергийните етикети на всеки вид продукт ще показват не само консумацията на електроенергия, но и друга информация – както свързана, така и несвързана с енергията – чрез интуитивни пиктограми, които позволяват да се сравняват продуктите и да се осъществява по-добре информиран избор при закупуване на домакински уреди: брой пиксели, капацитет за съхранение, излъчван шум и др.
Важно е да се знае, че с въвеждането на новите етикети от 1 март 2021 г. първоначално няма да има уреди означени с най-високия клас „А“!
Настоящите най-ефективни технологии ще отговарят на изискванията на клас „В „или „С“, а най-горните класове от скалата остават свободни за бъдещите иновации. Критериите за класовете от A до G редовно ще се преразглеждат от ЕС съобразно развитието на пазара, като не се предвижда добавяне на нови класове или разширения с плюсове към новата скала.
Вижте класацията на големите магазини за електроуреди и гласувайте с кауза за деца!
Класация на Магазините за електроуреди
Доста по-добре ще изглеждат новите етикети и ще дават повече информация на потребителите!