Според Wikipedia, РЕКЛАМА в бизнеса е форма на маркетингова комуникация, която има за цел да окуражи, убеди или в някои случаи тя дори манипулира аудиторията (зрители, читатели, слушатели) да предприеме или да продължи да предприема определено действие.
Под реклама обикновено сe разбира разпространявана с различна форма и средства привлекателна информация за продукт или услуга. Тя е предназначена за определен кръг потребители и цели да предизвика, формира или поддържа интереса им към тях. Освен това може да рекламира производителя, както и да ползва индиректни методи за реализиране. Актуално днес е привличане и задържане на аудитория към даден сайт. Съществуват и некомерсиални типове реклама, като политическата например.
Днес живеем в консуматорско общество, а рекламите са построени така, че да показват определен проблем и след това да ни дават конкретно решение за него. Това създава у нас усещането, че те са наш пръв помощник. А рекламата, този наш „приятел“, има силата да променя убеждения, да създава мотиви, да променя качеството на живот.
Статичните реклами, например билбордовете, покрай които минаваме ежедневно, улавят съзнанието на потенциалния потребител в състояние на относителна пасивност. Те успяват да привлекат вниманието дори на претенциозния, подозрителния и рационалния тип потребители, именно в тези моменти. Пътувайки за работа по едно и също време, по един и същ маршрут, ние сме в сравнително спокойно състояние, привикнали със ситуациите по пътя. Това е момент, в който съзнанието ни е отворено за нова, интересна и привличаща окото информация.
Видове реклами
Има много типове реклами и наистина голяма част от тях успяват да бъдат и забавни. Други реклами, които са с информативна цел, често са полезни за нас, учат ни на нещо или ни “отварят очите” като ни предоставят ново решение за определен проблем. Това е безспорно. Безспорно е обаче, че много от рекламираните продукти са некачествени, с неясен произход, ползи и нездравословни. Затова в различните канали има доста ограничения за използваните начини. Както знаем има забрани за рекламиране на определени продукти и радостното е, че те стават все повече.
Установено от опита и резултатите в последните 100 години е, че едни от най-успешните реклами са тези, които показват еротика, секс, подсказват за човешки пороци. Това е един притеснителен факт. На днешно време креативността на рекламистите е безгранична и те намират начини, индиректно да представят продукти и услуги по най-добре конвертиращия начин. Как мислите се справят рекламистите на цигарените брандове – просто им се налага да развият куп нови умения и да развихрят въображението си. Както знаем, забраненото е най-сладко и даже е редно да се замислим дали не забраниха с определена цел директното рекламиране на цигари и алкохол. Така тези стоки стават още по-желани и търсени, вследствие предизвикването на рекламистите да създават силни подсъзнателни послания.
Рекламни послания
Има доста данни за имплементирането на подсъзнателни послания в реклами, филми, музикални произведения, заведения и др. На подсъзнателно ниво ние можем да бъдем приканени да извършим действия, които иначе не бихме предприели. Подобни послания могат да влияят на човешкото поведение и дори на преценката ни колко бихме платили за даден продукт или услуга. Този начин на рекламиране се оказал много по-успешен от директното представяне на продукти и описанието на техните ползи. Има няколко известни случая, в които хора са забелязали подобни атаки на подсъзнателно ниво и се е стигнало до съд и спиране на рекламни кампании.
Колко ли силна може да бъде рекламата и докъде може да стигне? До каква степен може да ни манипулира и може ли да повлияе на потребностите ни? Има реклами, които могат да задържат вниманието ни по-активно, отколкото филма, който гледаме. Те се появяват точно, когато е най-интересно, в час пик, по време на мача, филма, предаването и т.н. Независимо дали им се дразним, забавляваме се с тях или научаваме нещо ново, то те успяват да ни повлияят.
Напоследък ни се вменява как без рекламите:
- ще бъдем недостатъчно информирани;
- че те са ни в помощ;
- бързо ни решават проблеми.
Поради липсата на време, това е приемлив вариант за съвременния човек. Социалните мрежи и мобилните приложения, със своите нотификации, се грижат да минимизират възможността нещо да пропуснем. Създават ни чувство на безпокойство, че ако не ги прегледаме, ще изпуснем нещо много важно. Така ни принуждават на подсъзнателно ниво да отделяме все повече време за тях, а те се превърнаха в едни от най-големите рекламни канали на нашето време.
Опасно ли е?
Страшни ли са всички тези факти и колко да се притесянваме от появата на реклами? Има ли как да предпазим себе си и децата ни от влиянието им? Как да се възползваме от рекламите и как да не забелязваме поне част от тях? Нашата гледна точка по всички тези въпроси, може да прочетете във втората част на статията, която може да очаквате съвсем скоро.
P.S. За да не пропуснете нещо важно и интересно от нас, запишете се за имейл бюлетина на платформата Fairchart.bg. Това е българският сайт с класации и потребителски рейтинг на популярните фирми и брандове в България. Едно от малкото онлайн пространства, на които няма да срещнете непоискана от Вас реклама.